Regulamin Przychodni
REGULAMIN ORGANIZACYJNY PODMIOTU LECZNICZEGO
(wersja obowiązująca od 1 lipca 2023 r.)
§ 1.
Postanowienia ogólne
1. Regulamin organizacyjny został ustalony na podstawie art. 24 w zw. z art. 23 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r., poz. 991, ze zm.).
2. Regulamin określa sposób i warunki udzielania świadczeń zdrowotnych przez podmiot leczniczy działający pod firmą „Zdrowie Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” z siedzibą w Pruszkowie (dalej jako „Przychodnia”)
3. Regulamin obowiązuje wszystkich pracowników Przychodni, a także osoby wykonujące świadczenia zdrowotne i świadczące inne usługi na rzecz Przychodni na podstawie umów cywilnoprawnych, pacjentów Przychodni, oraz inne osoby przebywające na terenie zakładu leczniczego Przychodni w związku z procesem udzielania świadczeń zdrowotnych.
§ 2.
Cele i zadania
1. Celem działalności Przychodni jest udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych oraz promocja zdrowia i prowadzenie edukacji prozdrowotnej.
2. Zadaniami Przychodni są:
1) udzielanie świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej („POZ”),
2) promocja zdrowia oraz edukacja zdrowotna pacjentów,
3) badanie stanu zdrowia pacjentów,
4) udzielanie porad lekarskich,
5) wydawanie opinii i orzeczeń dotyczących stanu zdrowia pacjentów Przychodni.
§ 3.
Struktura organizacyjna
1. Przychodnia wykonuje działalność leczniczą za pomocą zakładu leczniczego pod nazwą Przychodnia Familia
2. W ramach zakładu leczniczego, o którym mowa w ust. 1, funkcjonują:
a. jednostka organizacyjna – Przychodnia Familia
b. komórki organizacyjne:
2.b.i. Gabinet lekarza podstawowej opieki zdrowotnej;
2.b.ii. Poradnia pediatryczna;
2.b.iii. Gabinet pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej;
2.b.iv. Gabinet pielęgniarki rodzinnej;
2.b.v. Punkt szczepień;
2.b.vi. Gabinet zabiegowy;
2.b.vii. Punkt pobrań materiałów do badań;
2.b.viii. Gabinet położnej podstawowej opieki zdrowotnej;
3. Działalnością zakładu leczniczego oraz poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych kieruje Kierownik, o którym mowa w § 11 Regulaminu.
4. Jednostki i komórki organizacyjne Przychodni współdziałają ze sobą w celu zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu pod względem diagnostyczno-leczniczym, pielęgnacyjnym, i administracyjno-gospodarczym. Szczegółowe warunki współdziałania jednostek i komórek organizacyjnych określa Kierownik Przychodni.
§ 4.
Rodzaj i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych
1. Przychodnia prowadzi działalność leczniczą w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.
2. Świadczenia zdrowotne w Przychodni udzielane są w zakresie następujących dziedzin medycyny:
1) medycyna rodzinna,
2) pediatria,
3) pielęgniarstwo rodzinne dla pielęgniarek,
4) pielęgniarstwo rodzinne dla położnych,
5) diagnostyka laboratoryjna,
6) choroby zakaźne,
3. W miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych może być prowadzona inna działalność niż działalność lecznicza, pod warunkiem, że nie jest uciążliwa dla pacjentów lub przebiegu leczenia.
§ 5.
Miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych oraz organizacja procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
1. Świadczenia zdrowotne są udzielane w pomieszczeniach zakładu leczniczego w Pruszkowie, ul. Majowa 1.
2. Świadczenia zdrowotne udzielane są w godzinach od 8 do 18. Przyjęcia pacjentów odbywają się w dni powszednie, w terminach uzgodnionych z pacjentem lub jego przedstawicielem ustawowym. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Kierownik Przychodni może podjąć decyzję o przyjęciu pacjenta w innych godzinach, po uprzednim uzgodnieniu terminu z pacjentem lub jego przedstawicielem ustawowym lub opiekunem faktycznym.
3. Rejestracja pacjentów odbywa się:
1) osobiście;
2) telefonicznie (nr tel. +48 606 440 028)
4. Warunkiem udzielenia świadczenia w ramach podstawowej opieki zdrowotnej jest złożenie przez pacjenta:
a. deklaracji wyboru Przychodni jako świadczeniodawcy udzielającego świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej oraz lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, lub
b. deklaracji wyboru Przychodni jako świadczeniodawcy udzielającego świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej oraz pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej.
5. W trakcie rejestracji dokonywanej telefonicznie pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy obowiązany jest podać rodzaj i numer dowód tożsamość, numer PESEL oraz numer telefonu kontaktowego.
6. W przypadku świadczeń udzielanych za odpłatnością, płatność za udzielone świadczenia następuje po udzieleniu świadczenia.
7. Przychodnia akceptuje następujące formy płatności:
1) gotówka
2) karta kredytowa/płatnicza
3) BLIK
8. Przed przystąpieniem do udzielania świadczeń celem identyfikacji pacjenta, jest on obowiązany przedstawić w recepcji swoje dane osobowe oraz okazać dowód tożsamości.
9. Pacjent zobowiązany jest udzielić personelowi udzielającemu świadczeń wszelkich informacji i wyjaśnień, jakie będą niezbędne dla zapewnienia należytej realizacji świadczeń zdrowotnych, w tym w szczególności okazać posiadaną dokumentację medyczną wraz z wynikami badań.
§ 6.
Zmiana terminu lub odwołanie wizyty
1. Pacjent może zmienić termin lub odwołać wizytę:
1) osobiście;
2) telefonicznie.
2. Ustala się następujące terminy odwołania wizyt:
1) wizyty zarezerwowane najpóźniej na 7 dni przed terminem wizyty powinny zostać odwołane najpóźniej na 3 dni przed terminem wizyty;
2) wizyty zarezerwowane najpóźniej na 72 godziny przed terminem wizyty powinny zostać odwołane najpóźniej na 24 godziny przed terminem wizyty;
3) wizyty zarezerwowane najpóźniej na 24 godziny przed terminem wizyty powinny zostać odwołane najpóźniej na 12 godzin przed terminem wizyty.
§ 7.
Dostępność świadczeń zdrowotnych
1. Przychodnia organizuje świadczenia zdrowotne w sposób zapewniający pacjentom możliwie najlepszą dostępność i najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń.
2. Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom nieodpłatnie, za częściową odpłatnością lub odpłatnie, w oparciu o obowiązujący w dacie udzielenia świadczenia cennik ustalony przez Kierownika i stanowiący załącznik nr 1 do Regulaminu.
3. Warunkami udzielenia świadczeń zdrowotnych są:
1) wypełnienie deklaracji, o której mowa w § 5 ust. 4,
2) rejestracja wizyty zgodnie z postanowieniami Regulaminu,
3) dokonanie płatności w przypadku świadczeń udzielanych za odpłatnością;
4) przedstawienie informacji i dokumentów, o których mowa w § 5 ust. 8-9,
5) wyrażenie przez Pacjenta świadomej zgody na udzielanie świadczeń zdrowotnych;
6) w przypadku świadczeń udzielanych nieodpłatnie – potwierdzenie spełniania warunków udzielenia świadczeń finansowanych ze środków publicznych w sposób przewidziany przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
4. Przychodnia może odmówić przyjęcia pacjenta lub zaprzestać dalszego udzielania świadczeń zdrowotnych w następujących przypadkach:
1) jeżeli stan zdrowia pacjenta nie pozwala na udzielenie świadczeń zdrowotnych;
2) w przypadku niespełnienia warunków określonych Regulaminie;
3) w przypadku wystąpienia stanu zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów;
4) w przypadku naruszenia przez pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego lub inne osoby towarzyszące pacjentowi obowiązków oraz zakazów określonych w § 9 ust. 4 i 5 Regulaminu. Decyzję w tej sprawie podejmuje Kierownik lub Kierownik ds. medycznych lub inna osoba upoważniona, w tym również osoba udzielająca świadczenia;
5) w innych przypadkach, gdy udzielenie świadczeń zdrowotnych jest niemożliwe z przyczyn niezależnych od Przychodni.
§ 8.
Jakość świadczeń zdrowotnych
1. Świadczenia zdrowotne w Przychodni są wykonywane przez personel posiadający odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia określone w odrębnych przepisach.
2. Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom z należytą starannością, zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, poszanowaniem praw pacjenta oraz w warunkach odpowiadających obowiązującym w tym zakresie wymaganiom fachowym i sanitarnym.
3. Osoby udzielające pacjentom świadczeń zdrowotnych kierują się zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe samorządy zawodów medycznych.
4. Pacjent ma prawo zgłoszenia reklamacji dotyczącej jakości udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Reklamację pacjent może zgłosić:
1) osobiście;
2) telefonicznie;
3) na piśmie;
4) pocztą elektroniczną na adres: familiapruszkow@gmail.com.
5. Kierownik lub kierownik ds. medycznych rozpoznaje reklamację nie później niż w terminie 30 dni od jej zgłoszenia. O sposobie rozpatrzenia reklamacji pacjent informowany jest niezwłocznie.
§ 9.
Dokumentacja medyczna
1. Przychodnia prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz przepisach wykonawczych.
2. Przychodnia zapewnia ochronę danych osobowych zawartych w dokumentacji medycznej. Dokumentacja medyczna przechowywana jest przez okres przewidziany w przepisach prawa powszechnie obowiązującego.
3. Przychodnia udostępnia dokumentację medyczną:
1) do wglądu w lokalu Przychodni;
2) przez sporządzenie jej kopii, odpisu, wyciągu lub wydruku;
3) przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu , na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku, gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta;
4) za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
5) na informatycznym nośniku danych.
4. Dokumentacja medyczna prowadzona w formie papierowej może być udostępniona poprzez sporządzenie skanu i przekazanie w sposób określony w ust. 3 pkt 4 i 5, na żądanie pacjenta lub innych uprawnionych organów lub podmiotów.
5. Za udostępnienie pierwszej kopii dokumentacji medycznej Przychodnia nie pobiera opłat, kolejne kopie wydawane są za odpłatnością zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 10.
Prawa i obowiązki pacjenta
1. Świadczenia zdrowotne udzielane są z poszanowaniem praw pacjenta określonych w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, a także w przepisach odrębnych.
2. Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń zdrowotnych ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do Kierownika lub Kierownika ds. medycznych.
3. Informacja o prawach pacjenta udostępniona jest pacjentom w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych w formie pisemnej, w miejscu ogólnodostępnym.
4. Pacjent ma obowiązek:
1) przestrzegania postanowień Regulaminu;
2) przestrzegania zasad higieny osobistej;
3) przestrzegania praw innych pacjentów;
4) szanowania mienia Przychodni.
5. Na terenie zakładu leczniczego zabronione jest:
1) spożywanie alkoholu;
2) palenie tytoniu, w tym e-papierosów;
3) wprowadzanie zwierząt;
4) akwizycja i prowadzenie działalności zarobkowej.
§ 11.
Kierownictwo Przychodni
1. Działalnością Przychodni, kieruje kierownik („Kierownik”).
2. Kierownik prowadzi sprawy Przychodni i reprezentuje go na zewnątrz oraz realizuje inne obowiązki wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
3. Kierownik może powołać zastępców do kierowania poszczególnymi jednostkami lub komórkami organizacyjnymi lub kierowania sprawami określonego rodzaju. W tym celu Kierownik może w szczególności udzielać swoim zastępcom niezbędnych pełnomocnictw lub upoważnień.
4. Kierownik może powierzyć wyznaczonej osobie wykonującej zawód medyczny sprawowanie nadzoru w zakresie prawidłowości i jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, koordynacji pracy personelu medycznego zatrudnionego lub współpracującego z Przychodnią oraz nadzoru nad prawidłowością prowadzenia dokumentacji medycznej (Kierownik ds. medycznych).
§ 12.
Warunki współpracy z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą
1. W celu zapewnienia prawidłowości oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, Przychodnia współdziała z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, udzielającymi świadczeń zdrowotnych na rzecz pacjentów, a także z przedstawicielami innych zawodów medycznych.
2. Współpraca odbywa się na zasadach określonych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta. Szczegółowe zasady współpracy mogą zostać określone w odrębnych umowach.
§ 13.
Monitoring wizyjny pomieszczeń
1. W celu zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów i personelu Przychodni prowadzi się obserwację pomieszczeń ogólnodostępnych za pomocą urządzeń umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring wizyjny). W ramach monitoringu wizyjnego nie rejestruje się dźwięku.
2. Monitoringiem wizyjnym objęty jest obszar wejścia do Przychodni, poczekalnia, rejestracja oraz ogólnodostępny korytarz. Obserwacją nie są objęte pomieszczenia, w których udzielane są świadczenia zdrowotne.
3. Dane osobowe zawarte w nagraniach uzyskanych w wyniku monitoringu wizyjnego, Przychodnia przetwarza wyłącznie w celach, o których mowa w ust. 1.
4. Obserwacja prowadzona jest całodobowo. Nagrania utrwalane i przechowywane są przez okres nieprzekraczający trzech miesięcy. Po upływie tego okresu nagrania podlegają zniszczeniu, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
5. Nagrania mogą zostać udostępnione podmiotom i organom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
6. Obsługa procesu rejestrowania, utrwalania, przechowywania i udostępniania nagrań może zostać powierzona podmiotowi trzeciemu na podstawie odrębnej umowy, z zachowaniem zasad przetwarzania danych osobowych wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
7. Kierownik Przychodni informuje pacjentów i inne osoby, które mogą zostać objęte monitoringiem wizyjnym, o zasadach przetwarzania danych osobowych w związku z obserwacją pomieszczeń, w tym o celach i podstawach prawnych przetwarzania, poprzez umieszczenie stosownej klauzuli informacyjnej w ogólnie dostępnym miejscu na terenie Gabinetu.
§ 14.
Postanowienia końcowe
1. Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2022 r.
2. W sprawach nieuregulowanych w regulaminie zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty, ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, ustawy z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, akty wykonawcze do tych ustaw oraz inne przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
Pruszków, dnia 1 lipca 2023 r.